0758708788 0732650028 creditsuper@yahoo.com Luni - Vineri 9:00 - 17:00
Alexandru Cocea - Business Manager AMADEUS FINANCE

Business-ul in vremuri de urgenta nationala

Nu cred ca exista afacere care sa nu fie afectata in aceasta perioada si nu cred ca avem antreprenor care sa nu se gandeasca serios cum isi va desfasura activitatea in lunile care urmeaza. Izolarea treptata si implicit inchiderea unitatilor afecteaza serios economia din Romania. Luna martie ar fi trebuit sa fie pentru multe afaceri gura de oxigen pe care o asteptau dupa lunile ianuarie si februarie.

Alexandru Cocea - Business Manager AMADEUS FINANCE Ce facem in continuare? Ca antreprenor, imi pun aceeasi intrebare. Intrebare pe care sunt sigur ca si-o pun multi dintre noi. Avand in vedere starea de urgenta, in aceste momente nu avem altceva de facut decat sa ne gandim care sunt pasii pe care ii vom urma in momentul in care activitatea economica incepe sa se dezmorteasca. Acum insa, obiectivul personal al fiecaruia este sa treaca peste obstacolul pe care il avem in cale: pandemia. Si abia ulterior sa incepem sa reconstruim.

Intr-o astfel de situatie, este absurd sa spunem ca totul va continua ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat. Insa, este la fel de fortat sa spunem si ca planeta se scufunda. Odata castigat acest razboi impotriva virusului, activitatea se va relua treptat. Si tot treptat se va relua si apetitul pentru consumul diferentiat, nu doar pentru produse de baza. Singurul factor care va face diferenta dintre cat de usor sau de greu vor trece companiile peste soc este timpul in care pandemia se va sfarsi.

Asadar, ce putem face? Suntem in izolare ori activitatea este suspendata? Avem o un aliat foarte puternic in acest moment. Timpul. Avem tot timpul din lume sa gandim strategii, sa cautam noi piete, noi furnizori ori segmente de piata, sa analizam si sa punem la punct contabilitatea, sa facem analize SWOT. In concluzie, sa facem toate acele “lucruri mici” pentru care poate nu gaseam niciodata timpul necesar.

Avem timp acum sa gandim norme, proceduri si protocoale. Eficienta unei proceduri de lucru este demonstrata. Sunt sigur ca exista destul de multe afaceri unde activitatea nu are stabilita o procedura foarte clara, ori un flux de lucru pe care angajatii sa il urmeze. Sunt foarte multe business-uri care functioneaza pe principiul ca lucrurile merg foarte bine si fara o procedura clara. Si, de cele mai multe ori, este adevarat. Insa, imaginati-va ca pentru un angajat nou este mult mai dificil sa se acomodeze in lipsa unei proceduri de lucru. Procedura cu scenarii de lucru si cu un flux bine stabilit va usura procesul de acomodare si va eficientiza productivitatea angajatului respectiv. In multe situatii, procedurile sunt inlocuite de plasarea respectivului angajat nou in grija unui angajat cu vechime, acesta din urma urmand a face “training on the job”.

“Business continuity plan” s-ar putea sa fie o notiune cunoscuta pentru foarte putini dintre noi. Practic, oricat de pompos ar suna, reprezinta solutii si actiuni prestabilite pe care compania sa le aplice tocmai in momente de criza. Multe afaceri mici poate ca nu au nevoie sau poate ca au deja in minte stabilit ce vor face in caz de urgenta. Iar urgenta nu trebuie neaparat sa fie regionala, nationala, mondiala. Ea poate fi reprezentata de o urgenta punctuala. Cazul unei firme de transport cu doua camioane, practic o afacere de familie, unde sotia se ocupa de logistica iar sotul este unul dintre cei doi soferi. In aceasta situatie cifra de afaceri este realizata de trei oameni iar incapacitatea temporara sau permananta de munca a unui dintre cei trei sa insemne o scadere destul de mare. Sau poate fi o urgenta din cauze generale, de segment: spre exemplu iesirea Marii Britanii din Uniunea Europeana si consecintele pe care aceasta situatie le implica asupra firmelor de transport unde principalii clienti sunt din UK. In acest caz, toate firmele de transport aflate in aceasta situatie trebuie sa analizeze si, daca este cazul, sa regandeasca strategia pe termen mediu si lung. Si, asa cum este logic, este mult mai usor sa aplici niste masuri pe care le-ai gandit inainte, fara factori de stres sau perturbatori, decat sa identifici ad-hoc solutiile potrivite.

Strategiile de marketing reprezinta un alt aspect asupra caruia antreprenorii se pot apleca in aceasta perioada de pauza. Fie ca exista surse de promovare, fie ca nu, este ocazia potrivita sa analizam. Daca nu am apelat la reclama pana acum, sa analizam ce surse de promovare avem pentru business-ul pe care il conducem, ce costuri implica, ce venituri suplimentare pot genera. Daca ne promovam afacerea in diverse surse, sa analizam care sursa a fost mai productiva, ce imbunatatiri putem aduce, ce noi furnizori pentru spatiu de reclama putem identifica. Exemplele pot continua, timp sa fie.

Timpul, asa cum am precizat anterior, este cel mai bun aliat pe care il avem in momentul in care activitatea este suspendata. In acest moment este important sa acceptam situatia, sa inlocuim panica cu luciditatea, sa analizam afacerea si implicit, daca este cazul, ce putem salva, imbunatati, dezvolta nou. Este important sa stiti ca noi vom fi intotdeauna aici pentru companiile care au nevoie de sprijin pentru a obtine finantare.

Va doresc sa fiti sanatosi si responsabili astfel incat sa trecem cu bine peste acest obstacol.